Vypněte prosím blokování reklamy (reklamu už neblokuji), děkujeme.
Video návod zde: https://www.youtube.com/watch?v=GJScSjPyMb4
Vlakový hrdina je otřelý, větrem železnic ofoukaný zkušený hrdina. Jezdit vlakem, totiž předpokládá určité specifické znalosti a dovednosti, které má např. lovec v divočině. Podívejme se na jednotlivé specifické znalosti vlakového hrdiny blíže.
První znalost vlakového hrdiny: vlak na nástupišti
Vlakový hrdina zná řazení vagónů vlaku, kterým pojede. Když přijede vlak k nástupišti, musí vlakový hrdina znát, kde stojí který vagón, kde jsou dveře vagónu a čas, kdy je vlak přistaven.
Chce se totiž vyvarovat vagónů první třídy, restauračnímu vagónu a vagónu s dámským oddílem. Ideální stav je – vlak zastaví tak, že před vlakovým hrdinou se nachází dveře vagónu II. třídy. Proto musí odpozorovat z několika zastavení vlaku, kde jsou ideální místa pro čekání; tam, kde se nachází jeho vytoužené dveře. Proto si musí pamatovat orientační body jako popraskané dlažby, sloupy, železné kryty a jakékoliv další orientační body na nástupišti tak, aby příště stál na vytouženém místě se stejnou jistotou. To je velmi těžká disciplína, protože pokud neodhadne místo dobře a musí se davem posouvat ke dveřím, musí si zároveň v tlačenici počínat bravurně a zároveň hledat nové orientační body nového místa. To je právě umění, které zvládá málokdo, ale náš vlakový hrdina je má.
Aby se vlakový hrdina vyvaroval katastrofě obsazených míst lidmi, kteří by mohli přijít před ním, je potřeba přijít včas; nejlépe pár minut před přistavením vlaku. Přijít pozdě k vlaku, kdy jsou již místa obsazená, není hodno vlakového hrdiny. Vypozorovat přistavení vlaku znamená dobré pozorovací schopnosti. Odjezd vlaku, který si každý přečte v nádražní hale, není čas přistavení vlaku. Každý vlak je přistavován v jiný čas před odjezdem.
Druhá znalost vlakového hrdiny: hledání volného místa
Skuteční mistři zvládají těžké umění v pár vteřinách; ty rozhodují o kruté realitě – kdo bude sedět, a kdo bude stát. Skutečný vlakový hrdina umí v těchto pár vypjatých vteřinách mistrně reagovat.
Po vstupu do vagónu je v maximálním střehu a soustředění, asi jako při přepadu banky. Je potřeba řešit několik otázek po vstupu do vagónu na jednou.
V první řadě musí zjistit, o jaký typ vagónu se jedná. Jde o klimatizovaný vagón? Pak nechce sedět u okna, neboť tam fouká studený vzduch z průduchů pod oknem a kdejaký vlakový zelenáč se nechá nachytat. Kašle pak a kýchá a má problémy. Velmi rychle si musí tedy zajistit představu, zda bude chtít sedět u okna nebo u dveří do chodbičky. Jedná se o vagón s kupé o šesti místech? Pak musí být obzvláště rychlý, neboť takový vagón je rychle obsazen.
Zároveň musí stihnout kontrolovat lidi tlačící se v protisměru,; vlakový hrdina musí být rychlejší, neboť se tlačí do středu vagonu. Prostřední kupé je to, které hledá.
Zároveň sleduje vývěsky u kupé, kde je možno zjistit, zda v tomto kupé nejsou rezervovaná místa. Pokud jsou a čas to dovolí, je dobré si přečíst stanici, do které jsou rezervace vystaveny. Jet s ukecanými cestujícími celou trasu nepotěší. Jet s puberťáky vypouštějící hovadiny už vůbec ne.
Je-li rezervovaných míst více než dvě, je lepší se přemístit k dalšímu kupé. Hrozí hromadná výprava lidí, co se znají, a ti se mohou vesele a družně bavit a vlakového hrdinu rušit.
Jsou-li vhodné podmínky, tedy rezervace do dvou míst, musí okamžitě a bleskurychle vlakový hrdina zkontrolovat místa v kupé, která jsou rezervována. Vlakový hrdina zásadně nesedí uprostřed. Obvykle jsou rezervována místa u oken. Tedy vlakový hrdina zná systém rezervace na vývěsní tabuli a okamžitě vidí skutečná sedadla v kupé. Podle typu vagonu ví, která sedadla nechce a tak okamžitě musí vyhodnotit volná chtěná místa. Je-li situace příhodná, ale ve vagonu jsou dvě místenky, musí velmi rychle zjistit cílové místo a posoudit riziko v postupu na další kupé. Přitom musí mít v kontrole tlačící se cestující v protisměru a za jeho zády. Ideálně vlakový hrdina popoběhl a zanechal cestující za sebou, tudíž si může dovolit komfort vrácení se o jedno kupé zpět. Přesto nesmí dopustit, pokud ani toto kupé nevyhovovalo, aby protidav již obsadil všechna kupé vepředu. Vlakový hrdina toto všechno dokáže v zlomcích vteřiny, protože je vídáme vždy na těch nejvýhodnějších pozicích ve vagóně.
Pokud již někdo v kupé sedí, což se vlakovému hrdinovi stává skutečně málokdy, i tak je ostražitý. Má cestující sluchátka, diskmena, naditou kapsu v košili? Pryč od sluchátkářů! Má někde v bagáži notebook? Pak se pravděpodobně bude dívat na film. Pozor na to. Kdejakému notebooku svítí logo na zadní straně a to vlakový hrdina ví. Nechce být rušen ani takovýmto prvkem a proto i notebookářům se vyhýbá.
Třetí znalost vlakového hrdiny: boj proti pavoukům
Po šťastném obsazení místa v kupé boj nekončí. Nastávají děsivé chvíle nejistoty. Nevíte, kdo si proti vám sedne. Hrozí totiž tzv. nebezpečí pavouků. Není nic horšího, než když vybojujete úžasné místo, a naproti vám si sedne chlap nebo ženská s dlouhýma nohama. Jejich kolena máte téměř pod svou bradou a to vás věru nečiní šťastnými.
Vlakový hrdina vyvinul proto speciální metodu pro boj s pavouky. Rozvalí se v křesle jak nejvíce umí, natáhne nohy pod sedačku naproti a tváří se asi jako když ztratil flešku se všemi zálohami. Pokud v protisměru přichází pavouk, setrvává vlakový hrdina v tomto stavu; pokud přichází krátkonožec, sedá si rychle vzorově a usmívá se na příchozího. Bohužel, nemůže ovlivnit příchozí ze směru, ze kterého sám přišel, nevidí za sebe. Tam může odradit krátkonožce zrovna tak jako vpustit pavoukonožce. Proto je tato fáze nejistá. Vlakový hrdina si však užívá adrenalin.
čtvrtá znalost vlakového hrdiny: ovládání dveří
Poslední disciplínou je umění ovládání dveří. Je třeba se tvářit tak, aby všichni jasně pochopili, že v tomto kupé manipuluji s dveřmi pouze já a nikdo jiný. Běžný cestující se poddá, jen zřídka se objeví zabedněné nátury, které nechápou. Vlakový hrdina tak větrá, nebo přitápí podle své vůle a nikoliv podle vůle obyčejného civilního cestujícího – v žargonu vlakového hrdiny "civilisty".
pátá znalost vlakového hrdiny: ovládání klimatizace vagonu
Specialitou a znak pokročilého stadia vlakového hrdiny je umění ovládání klimatizace vagonu. V chodbičce u dveří je ovládací jednotka. Bývává nezamčená. Je-li klimatizace nepohodlná a vlakovému hrdinovi se nelíbí, reguluje ji podle své vůle. Přitom si musí počínat obezřetně, aby nebyl spatřen civilistou ani vlakovým personálem. Vlakový hrdina se orientuje na ovládacím pultu a ví, které tlačítko může stisknout.
Jelikož je klimatizace zároveň i jediný přísun vzduchu, počítejte s tím, že chtě nechtě musíte za nějakých cca 20 min klimatizaci zase na chvíli zapnout. Vlakový hrdina umí rozpočítat dobu a pozorovat míru návštěvnosti WC a také míru couravosti civilů po vagónu, takže dokáže určit okamžik zpětného zapnutí klimatizace tak, že se nikdo ve vagóně neudusí.
šestá znalost vlakového hrdiny: zatemňování kupé
Jezdí-li vlakový hrdina ráno a chce v kupé spát, umí zatáhnout závěsy tak, že se uprostřed kupé spojují a nevytváří mezeru pro zbytečné nakukování civilů. Obyčejný civil tuto obratnou techniku neovládá a má tak nedokonalé zatemnění. Závěsy mu u sebe nedrží.
Tolik k umění vlakového hrdiny. Umění se získává mnohaletým cestováním vlakem a nedá se nastudovat z žádných skript. Vlakový hrdina je skutečně zrozen vlakovým prostředím!
VR 18.7.2014