Vypněte prosím blokování reklamy (reklamu už neblokuji), děkujeme.
Video návod zde: https://www.youtube.com/watch?v=GJScSjPyMb4
Liberalismus – čí je to systém?
Čtu knihu "Pavla Barše Západ a islamismus". V podstatě studuji jen rozbor západu, islamismus mě tolik nezajímá, protože ten rozbor evropské civilizace je geniální a výstižný.
Jsem zděšený z toho, co všechno jsem uviděl v knize . V jakém marasu žijeme. Teď nemluvím o zmatku v morálních hodnotách, to je jen důsledek. Ale nesmyslné věci, které by na mysl nepřišli žádnému mysliteli před dvěstě lety se dějí. Předně jsem pochopil, že strůjcem liberalismu je buržoa, neboť to je on, kdo potřebuje svobodu trhu a směnečný světonázor. Před ním neobstojí žádná hodnota, protože on potřebuje mít všechno rovno – aby se to všechno dalo mezi sebou směňovat a on měl na základě směny zisk. Proto volá po svobodě, proto křičí po světě, kde jsou si všichni rovni, protože právě v takovém prostředí může efektivně žít. Je to jako houba, která žije na plesnivějícím a rozkládajícím se společenském řádu.
Rozuměj, proto bude rozbourávat všechno co je statické, pevné, dlouhotrvající, s kořeny, ať to jsou zvyky, náboženské formy, víra lidí, cokoliv, co by mělo hodnotu samo v sobě a jemu by pak hrozilo, že to na trhu nejde směnit. Je to buržoa, který má plnou hubu svobody, ale ve skutečnosti ničí. A to není všechno! Chaos v ničení dovršuje obyčejný pracující, tedy jedinec, který svou existenci zajišťuje svýma rukama či mozkem (dále jen výraz pracuje svýma rukama), který se chová naprosto podivně, nezodpovědně a diletantsky, když světonázor buržoy přijímá za svůj a dokonce jej hájí! Tak se lze setkat s pracujícími, kteří budou obhajovat svobodu, svobodu volného trhu (myslí tím nešťastníci materiální blaho), budou přitakávat všem rovnostářským nesmyslům nasazovaných mezi mužem a ženou, většinou a menšinou, cizincem i našincem, všechny ty podoby multi-kulti, homo-myšlení a jiné paskvily, které z toho vzešly nakonec tito nejmenší sami obhajují a tím dílo zkázy dovršují! Je mi z toho zle!
Buržoa tak vyklešťuje existenciálně člověka. Protože prodává ctnost i neřest, dokáže vydělat na malosti a na velikosti, na hlouposti i na vzdělanosti, na kultuře pozdvihávající člověka i na paskvilech, vydávajících se za kulturu. Tvrdí pak nadále, že každý život má cenu a tak lidé existují a neví, jak mají žít. Etická stránka věci se zde vůbec neřeší, protože buržoa buduje stát, který nevede nikoho k žádným etickým normám, ale buduje stát miskových vah, které jen dorovnávají mezi všemi hodnotami a statky tak, aby žádná z hodnot si nestala hodnotou nesměnnou, což by ve světě buržoy – liberalismu – působilo jako zasazený obelisk ve světě darwinovských opicí, které ještě nepoužívají jazyka.
Všechno je to podvod, celý ten systém jen mlží, lže a parazituje, protože i on potřebuje jedince s ctnostmi. Poslední člověk jen žije pro své materiální blaho, a jak Barš správně poznamenává, jak by mohl v případě války chtít nasazovat svůj život za obranu vlasti? Za prvé, už nikdo neví, co je vlast a za druhé, každý se sebere a skutečně půjde pryč. O tom jsem se bavil s věřícími i nevěřícími a všichni jsou za jednou – do války by nešli. A když se ptám sám sebe, co bych v případě války dělal, tak jen stojím mezi těmi dvěma světy a nevím, co bych řekl.
Proto je všechno dynamické, tekuté – jak říká Zygmund Baumann, neboť tato vlastnost je průvodním jevem ve světě, který nastoluje buržoa – vše je si rovné a všechno lze směňovat.
To je podstata liberalismu, hnusu na konci dějin, kde člověk nemá důstojnost a hrdost, ale již jen kupí své bohatství a pečuje o svůj blahobyt. Proto je hlásaná rovnost všech se všema, proto se tak pečuje i o fyzické utrpení – neboť to nesmí být. Je to nejúpadkovější systém v dějinách, který kdy na této planetě byl. Z hlediska hodnot, se tento systém nachází někde v blátě, v žumpě světa. Jsem z toho otrávený.
V tom měl Nietzsche hořkou pravdu, když mluvil o posledním člověkovi. Přijde mi, že každý vidí jen na kraj svého talíře a víc ho nezajímá. A jestli sleduje Rusko-Ukrajinský spor tak jen proto, že se sám bojí, že je to blízko, a nebo z obavy, že bude dražší plyn. A tak mi kolegové v práci dokazují slova z knih, že poslední člověk už nemá důstojnost. Hledí si svého talíře, prdolí se okolo své zahrádky, a co se děje za plotem se ho netýká. Je to hrozný svět. A ještě jedno dovršení – poslední člověk je hrdý na sebe, na svou civilizaci. Myslí si, že všechny tyhle kecy o svobodě, demokracii, rovnosti, že to je to nejvíc, k čemu mohlo lidstvo dospět. On by ani nebyl schopen vidět, že v jiných kulturách o tohle nikdo nestojí, on je pyšný. Vskutku, ti co se rochní po hruď v blátě, ti nejvíce vykřikují, jak se mají dobře. Proto mi tenhle systém přijde nepochopitelný nesmysl. Kmenová společnost dává smysl, otrokářská společnost dává smysl, feudální řád dává smysl, ale co je po feudálním řádu je už jsou jen jakési smrtící záškuby umírající civilizace. Není pevný řád, nejsou jasné hodnoty a není jasného nic, než to, že se pěstuje přirozenost člověka a to se vydává za ctnost. Vždyť kdejaký antický filozof, myslitel, řečník i státník, kdyby byl na exkurzi v dnešní době, by byl těžce otřesen!
duben 2014